Ontdek

Ieder mens is uniek door o.a. zijn karaktereigenschappen, kwaliteiten en talenten. Je ontwikkelt hiermee van kinds af aan je eigen persoonlijkheid. Met authenticiteit bedoelen we dat  je laat zien wie je echt bent, dat je bewust bent van wie je bent en wat je wilt en kunt.

In het onderwijs wordt werken aan zelfinzicht en authenticiteit steeds belangrijker omdat we leven in een samenleving waarin het tempo hoog is, de werkdruk is gestegen en een leven lang leren gewoon is. Iets doen wat niet goed bij je past, kost elke dag heel veel energie en kan ten koste gaan van je gezondheid.  Daarom willen wij dat de leerlingen leren nadenken over vragen zoals: wie ben ik, wat wil en kan ik. Zo krijgen zij de kans eigen kwaliteiten en talenten te ontdekken, te ontwikkelen en te gebruiken, een leven lang.

Wanneer je je talenten werkelijk gaat inzetten op school of daar buiten, is het belangrijk dat je gelooft in je eigen ontwikkelingsmogelijkheden en kansen ziet om steeds beter en sterker te worden. Lef, doorzettingsvermogen en open staan voor kritiek heb je nodig om uitdagingen aan te gaan en met tegenslagen te leren omgaan. Carol Dweck ontdekte  dat niet alleen kwaliteiten en talenten voor succes kunnen zorgen maar ook een op groeigerichte mindset[1].  Het ontwikkelen van een groeimindset leert leerlingen om over zichzelf en over hun omgeving na te denken. Intelligentie staat niet vast en oefening kan zorgen dat je ergens beter in wordt. Een groeimindset heeft een positief effect op motivatie en prestaties.Lees meer over groeimindsets.

Voetnoten

[1] Carol S. Dweck, 2011-2017,Mindset, de weg naar een succesvol leven, Uitgeverij SWP Amsterdam (NL)